Jak wygląda praca realizatora dźwięku?

Jak wygląda praca realizatora dźwięku?

Potrafisz sobie wyobrazić, jak wyglądałby koncert, podczas którego nieobecny byłby realizator dźwięku? Tak, to wydarzenie w takiej sytuacji nie miałoby prawa się udać. W pracy realizatora dźwięku nie ma nudy. Jest za to działanie pod presją czasu, ciągła nauka i dużo satysfakcji. Jakie warunki trzeba spełniać, żeby pracować w tym zawodzie? Za co jest odpowiedzialny realizator dźwięku? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy to praca dla Ciebie.

Czy reżyser dźwięku i realizator dźwięku to ta sama osoba?

Może tak być, ale wcale nie musi. Reżyser dźwięku kontroluje wszystkie procesy związane z kreacją warstwy dźwiękowej wydarzeń muzycznych, filmów lub programów radiowo-telewizyjnych. Udziela wskazówek osobom technicznym, co do rozstawienia sprzętu nagłośnieniowego. Z kolei realizator dźwięku odpowiada za techniczną jakość dźwięku podczas wydarzenia, które obsługuje. Jego głównym zadaniem jest uzyskanie odpowiedniego brzmienia dźwięku. Jak zdobyć umiejętności w tym zakresie?

Jak zostać realizatorem dźwięku?

Żeby pracować jako realizator dźwięku, potrzebne są nie tylko zdolności muzyczne, ale też takie w zakresie nauk ścisłych. Wiedza z fizyki, w szczególności akustyki, to wymaganie, bez którego spełnienia nie można mówić o dobrze wykwalifikowanym realizatorze dźwięku. Warto szukać zatrudnienia w firmach zajmujących się nagłośnieniem bądź techniką estradową. Nic bowiem nie nauczy tego zawodu tak dobrze jak praktyka i podpytywanie starszych kolegów. Pierwsze kroki najlepiej będzie stawiać, obsługując lokalne wydarzenia plenerowe na niewielką skalę.

Warto rozważyć także studia na kierunku „produkcja muzyczna i realizacja dźwięku” bądź pokrewnym. Można tam zdobyć wiedzę na temat obsługi programów do edycji dźwięków, miksu i masteringu nagrań muzycznych, konfiguracji urządzeń elektroakustycznych, realizacji nagrań studyjnych i koncertowych. W internecie można znaleźć także ofertę kursów realizacji dźwięku. Nauka jest płatna, jednakże trwa krócej niż na uczelniach (średnio około 1,5 roku) i jest prowadzona najczęściej przez prywatne szkoły filmowe.

Ile zarabia realizator dźwięku?

Zarobki realizatorów dźwięku wahają się w zależności od różnych czynników: doświadczenia w branży, miejsca pracy i formy zatrudnienia. Pracując z zespołami muzycznymi, wynagrodzenie pobiera się za każdy zrealizowany koncert – im wyższa ranga koncertu, tym wyższe pieniądze, od kilkuset do ponad tysiąca złotych. Jeśli natomiast realizator dźwięku pracować będzie w ramach umowy o pracę np. w studio radiowym czy telewizyjnym, jego pensja będzie oscylować w granicach 3-4 tysięcy złotych. Najprościej rzecz ujmując, 25% najgorzej wynagradzanych realizatorów dźwięku zarabia poniżej 4000 złotych brutto, natomiast 25% najlepiej zarabiających – powyżej 5500 złotych brutto.

Realizator dźwięku może szukać zatrudnienia między innymi w studiach nagrań, ośrodkach produkcji telewizyjnej, rozgłośniach radiowych, firmach nagłośnieniowych bądź jako realizator dźwięku freelancer.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.